Umarex
De första stegen ledde till den första framgången för Umarex. De utvecklade en serie vapen med en stark dragningskraft för över 10 miljoner fritidsskyttar. Deras skjutvapen och luftgevär kunde till en början köpas över disk, vilket var en viktig fördel.
När Tyskland 1972 antog en ny vapenlag som krävde tillstånd för inköp av dödliga vapen blev det ingen lätt uppgift att möta efterfrågan på skjutvapen. Det verkade faktiskt nästan omöjligt eftersom Umarex, som på den tiden hette Mayer & Reim, bara tillverkade en sorts pistol med tomgångsskjutning – Perfeca Model G1.
Samma år som vapenlagen antogs kom Wulf-Heinz Pflamuer till företaget och drev då på en utvidgning av deras produktsortiment. Tillsammans med sina kollegor Franz Wonish och Karl Mayer Senior tillämpade han vad han hade tidigare lärt sig på postorderföretaget – ett klokt beslut med snabba resultat utan omvägar. De gick från grossister till återförsäljare.
Det fanns tidigare ingen direkt väg från tillverkare till återförsäljare, tills det att Pflaumer kom och försökte. Han förvånade branschen och Umarex låg därmed före sin tid. Direktförsäljningen var nödvändig eftersom grossisterna ignorerade Umarex – Umarex i sin tur ignorerade därför grossisterna.
Framgången kom snabbt och Umarex blev den största importören av luftvapen från Kina. Under åren 1974 – 75 gjorde man stort genomslag med internationellt kända märken som Daisy, Marksman, Milbro och Norica. Man säkrade sedan även exklusiva rättigheter för Marksman och blev generalimportör för Daisy-gevär.
Umarex hade 1976 sex representanter på fältet, vars uppgift vara att besöka Tysklands cirka 1000 vapenhandlare och presentera företagets produkter. Nu var båda sidor överens – såväl grossister som leverantörer, vilket ledde till att Umarex uppnådde tillväxtsiffror mellan 30 % och 50 %.
Idag är företaget leverantörer av bland annat pistoler och luftgevär men även optik, spottingkikare och tripod – perfekta attribut för jägaren.

till i din varukorg.